Učivo
Co se máme během třetí třídy naučit podle školních osnov:
Český jazyk
Jazyková výchova 3. ročník § věta jednoduchá a souvětí § nauka o slově – slovo, synonyma, opozita, slova příbuzná § stavba slova § vyjmenovaná slova po b, l, m, p, s, v, z § slovní druhy – ohebné, neohebné § podstatná jména § vlastní jména měst, vesnic, hor a řek § slovesa – pojmenování děje, tvary sloves, časování |
Komunikační a slohová výchova 3. ročník § čtení s porozuměním § písemné a mluvené projevy § komunikační pravidla v rozhovoru § výslovnost § dýchání a vhodné tempo řeči § mluvený projev- verbální i nonverbální prostředky
|
Literární výchova 3. ročník § čtení a přednes literárních textů § čtení s porozuměním § literární druhy a žánry(poezie, próza, báseň, pohádka, hádanka, rozpočitadlo, říkanka) § literární pojmy(spisovatel, básník, čtenář, divadelní představení, herec, režisér, verš, rým, pohádka, bajka) § práce s literárním textem § četba jako zdroj poznatku o přírodě současnosti a minulost § dětská literatura-autor, ilustrátor § využití poezie, prózy, divadla, literatury umělecké a dětské , výtvarného doprovodu i ilustrací |
|
Anglický jazyk
§ pojmenuje školní potřeby § vyjmenuje a používá druhy barev § rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností § používá sloveso to be § umí vyjádřit souhlas a nesouhlas, pozdraví, představí se a rozloučí |
§ počítá od 1 – 20 § určí celé hodiny § udá svůj věk § zopakuje a použije slova a slovní spojení, se kterými se v průběhu výuky setkal § rozumí jednoduchým pokynům,otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně verbálně i neverbálně |
§ představí členy rodiny § zopakuje a použije názvy členů rodiny § rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného textu, pokud má k dispozici vizuální oporu § přiřadí slovní spojení k obrázkům vyjmenuje druhy domácích mazlíčků § skloňuje sloveso to have § používá sloveso to have v kladném tvaru § používá sloveso to have v záporném tvaru |
§ vyjmenuje části lidského těla § zazpívá píseň o lidském těle § přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či slovního spojení |
§ pojmenuje běžné části oblečení § rozumí obsahu jednoduchého krátkého mluveného textu, který je pronášen pomalu, zřetelně a s pečlivou výslovností, pokud má k dispozici vizuální oporu |
§ pojmenuje vybrané druhy zvířat |
§ vyjmenuje tradiční vánoční symboly § zazpívá koledu § vyjmenuje velikonoční symboly § píše slova a krátké věty na základě textové a vizuální předlohy |
§ pojmenuje běžné vybavení místnosti § pojmenuje hračky § vyjadřuje polohu věcí pomocí přeložek v, na, |
§ vyjmenuje části města § zapojí se do jednoduchých rozhovorů
|
Matematika
Číselný obor 0-1 000 3. ročník § číselná řada, zápis čísel, číselná osa, počítání po stovkách, desítkách a jednotkách § znázornění trojciferných čísel na číselné ose, čtení a zápisy trojciferných čísel § porovnávání čísel, porovnávání čísel pomocí čís. osy § řešení úloh na porovnávání trojciferných čísel § zaokrouhlování čísel na stovky a desítky § rozklad čísla v desítkové soustavě § součet a rozdíl čísel § sestavení jednoduchých rovnic § sčítání a odčítání násobků sta § písemné algoritmy sčítání a odčítání § sčítání a odčítání bez přechodu násobků sta § sčítání a odčítání čísel s přechodem násobků sta § písemné sčítání dvou sčítanců, kontrola výsledku záměnou sčítanců § písemné odčítání, kontrola výsledku sčítáním § řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání, užití jednoduchých rovnic § odhad a kontrola výsledku § násobilky 6, 7, 8, 9, 10 a dělení v oboru těchto násobilek, automatizace všech spojů násobení a dělení v oboru násobilek § násobení a dělení dvojciferných čísel jednociferným § dělení se zbytkem § součin, podíl, zbytek § grafy, tabulky, schémata, posloupnost čísel § řešení a vytváření slovních úloh se dvěma různými početními výkony § rozlišování sudých a lichých čísel § pamětné násobení dvojciferného čísla jednociferným mimo obor násobilek § násobení a dělení součtu nebo rozdílu dvou čísel, užití závorek |
Finanční gramotnost 3. ročník § hotovostní a bezhotovostní forma peněz |
Geometrie 3. ročník § přímka, polopřímka, vzájemná poloha dvou přímek, různoběžky, rovnoběžky § popis rovinných útvarů: trojúhelník, čtyřúhelník, čtverec, obdélník § rýsování přímek, označování průsečíku různoběžek, vyznačování polopřímek § souměrné útvary v rovině § kreslení a rýsování rovinných obrazců ve čtvercové síti § měření úseček s přesností na milimetry, odhad délky úsečky § rýsování úsečky dané délky § měření délek stran rovinných obrazců, převody jednotek délky § výpočet obvodu rovinného obrazce sečtením délek jeho stran § odhadování délek různých úseček a vzdálenosti § modelování a popis základních rovinných útvarů jednoduchých těles § modelování staveb tvaru kvádru, krychle apod. (užívání stavebnice, krabiček) |
Prvouka
- začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR - pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě) - vyznačí na jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí - rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině - vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost
|
- odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
|
- pojmenuje některé rodáky, významné kulturní a historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije - uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí - na příkladech porovná minulost a současnost |
- roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků - uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě - uvede základní vlastnosti látek - vysvětlí význam půdy pro život - pozná a pojmenuje domácí i volně žijící zvířata a jejich mláďata, některé rostliny, houby - popíše části rostlin - rozliší hospodářská a domácí zvířata - uvede živočichy a rostliny žijící ve svém okolí |
- uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle - projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví - rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času - uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných - chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která mu je nepříjemná, v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné - ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek - reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech |